Dit motiveert mensen wél: Drive

U hebt alles geprobeerd om uw mensen gemotiveerd te krijgen en te houden: Bonussen, barbecues, een mooie leaseauto, vast contract. Maar toch heeft u het idee dat de energie eruit loopt. Dus je investeert om ze er weer bij te trekken. Trainingen, gesprekken, al dan niet met een externe, een dagje vrij, een cursus. maar toch..

Belonen werkt niet

Althans, de meeste banen van vandaag zijn minder lineair dan ons beloningssysteem. De manier van belonen past niet bij kenniswerkers. Een “als-dan” beloning ondermijnt de autonomie. Het is eigenlijk: “doe wat ik zeg, dan krijg je een schouderklopje”. Dus: “Werk hard(er), krijg meer salaris.” Dit is een beloningsstrategie die mensen demotiveert op de lange termijn. Het is extrinsieke motivatie, het komt niet van binnenuit.

Als beloning rechtvaardig voelt, is meer geld niet gelijk aan meer motivatie.

Volgens het drive model van Daniel Pink heeft intrinsieke motivatie 3 pijlers: Autonomie, zingeving en meesterschap. Als aan deze behoeften beantwoord wordt door de (werk)omgeving blijven mensen gemotiveerd.

Ruimte krijgen

De ruimte krijgen om besluiten te nemen. Mensen voelen zich serieus genomen als ze zelf mogen nadenken.

Volgens het Drive model is dit heel logisch, als-dan beloningen sluiten niet meer aan bij 85% van de banen in de 21e eeuw. Uit onderzoek blijkt dat professionals gedreven blijven in een context waarbinnen hun autonomie wordt gerespecteerd. Een mate van autonomie, passend bij de taakvolwassenheid van de medewerker.

Bedrijven als Google en Microsoft experimenteren al jaren met “vrije dagdelen”. Bijvoorbeeld 4 dagen per jaar waarin professionals mogen werken aan een project of een probleem naar keuze, met wie ze maar willen. Ze gaan zelf aan de slag mat een relevant vraagstuk van het bedrijf. Deze ruimte maakt dat mensen zich gewaardeerd voelen, omdat ze zelfbeschikking ervaren. Autonomie is meer waard dan een glimmende auto. Denk eens na over hoe u autonomie kunt vormgeven in uw bedrijf.

Er toe doen

Willen bijdragen aan iets dat groter is dan jijzelf. De samenleving, de planeet, een mooie organisatie. Dit zie je zeker terug bij de jongere generatie. Voor hen zijn planeet en medemens belangrijker factoren in hun werk. Duurzaamheid is voor hen geen label, maar een kernwaarde.

Dit kan inherent zijn aan het werk. Kijk naar zorg en onderwijs, waar professionals keihard werken om een verschil te maken. Het kan ook indirect, door een goed doel te sponsoren. Zo besteed Novon Schoonmaak veel aandacht aan goede doelen samen met medewerkers. Mensen dragen dus niet alleen bij aan het bedrijf, maar ook aan maatschappelijke doelen.

Meesterschap

Mensen hebben een behoefte om zich te ontwikkelen. Om ergens gewoon heel goed in te worden. Dat kan binnen je werk: Trainingen volgen, promotie maken, traineeships. Het kan ook buiten je werk: hobby, sport, techniek, fotograferen. Dit verklaart waarom mensen het ongemak van intensief trainen voor lief nemen: Het geeft meer energie dan het kost.

Als werkgever is het de kunst om de mensen uit te dagen op een niveau dat past bij hun competentie. Doe je dit goed? Dan komen je mensen in flow, daarover kun je meer lezen in de Blog van Anteun Braakman van IJsselvliet.

Motiveren kan eigenlijk niet

Wat wel kan, is de context zo inrichten dat gepassioneerde mensen hun drive niet verliezen. Luister naar de mensen, vraag of zij autonomie ervaren. Dat weet je pas als je er gericht naar vraagt. Succes!

 

Wij helpen u graag met het zoeken naar passende oplossingen voor het vraagstuk rondom autonomie, motivatie en in flow blijven van uw mensen. 

3 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *