0 Shares

Persoonlijke effectiviteit: de basis

Meer persoonlijke effectiviteit, dat is voor veel mensen een doel. Wij zouden effectiviteit omschrijven als meer bereiken met minder inspanning. Minder doen, meer resultaat.

Een factor die ons tegenhoud is omgekeerde luiheid. De neiging om altijd maar door te gaan, bezig blijven. Dit oogt heel productief en je wordt er ook moe van. En dat is een belangrijke interne prikkel.

Als je moe bent na een dag werken, heb je de illusie dat je iets nuttigs gedaan hebt. Maar is dat ook echt zo? Heb je echt gewerkt aan jouw doelen? Aan de targets van het team, de organisatie?

Een bezigheidsverslaving camoufleert een gebrek aan interne sturing. Zo vertelde iemand met een baan van 28 uur, dat ze ‘poepdruk’ was. Dat is best knap als je er goed over nadenkt.

Wij gunnen jou en je (werk)omgeving dat je efficiënt omgaat met je energie. Daarvoor hebben we een aantal voorwaarden onder elkaar gezet. Die gaan je helpen om te groeien in persoonlijke effectiviteit en om impact te hebben.

Voorwaarde 1 voor persoonlijke effectiviteit: Balans

Balans wil zeggen dat je niet omvalt. Ook niet onder druk, onder stress, zorgen, tegenslag en weerstand.

Vechtsporters weten dit als geen ander. In de kern gaat vechtsport niet over wie het hardst kan slaan. Vechtsport gaat over balans. Zonder balans geen impact. Kijk maar eens naar slow-motion beelden van boksers. Dan zie je hoe zuinig ze zijn op hun zwaartepunt.

Balans vraagt van je sterk in je schoenen staat. Letterlijk en figuurlijk, sterk staan maakt ook dat je je zekerder voelt. Hoe dat zit vertelt Amy Cuddy op TED.com. Contact met de grond geeft kracht.

Balans krijg je door in- en ontspanning met elkaar in balans te brengen. Hard werken vraagt dat je goed oplaad en ontlaad. Ook hard en zacht hebben met elkaar in balans te zijn. In je communicatie, directief zijn en vriendelijk. Maar ook op organisatieniveau, als leider: balans tussen aandacht voor de inhoud en de relaties.

Om in balans te blijven heb je tegenkrachten nodig. Voor inspanning: ontspanning. Voor ernst: humor. Voor ambitie: rust.

Waar heb jij nu te weinig van?

Neem contact op

Voorwaarde 2 voor effectiviteit: keuzes maken

Leer nee zeggen. Als je nee zegt tegen het één, heb je echt commitment voor het ander. Dat betekent dat je zult moeten stoppen met dingen die je als leuk, mooi en waardevol ervaart. Als je niet kiest, gebeurt het vanzelf. Als je groeit in persoonlijke effectiviteit, krijg je meer regie.

Dat betekent: stil staan bij waar je in gelooft en waar je energie van krijgt. Ofwel: je kernwaarden en je kernkwaliteiten. Als je die twee bij elkaar wilt brengen, heb je keuzes te maken. Dan wordt je wel veel effectiever.

Als je wilt gaan voor waar je écht in gelooft, kan het zijn dat je mensen teleur gaat stellen. Keuzes maken is lastig. Dit vraagt ook een mate van mentale weerbaarheid.

Belangrijke saboteurs zijn je gedragspatronen. Je wilt veranderen, keuzes maken, maar je valt automatisch terug in oud gedrag. Dit zien we veel bij trainingen. Daarom adviseren we onze klanten om sparring partners te organiseren. Het liefst met een vastgelegd doel, een afgesproken moment en een afgebakende periode.

Als je het, zoals velen, moeilijk vindt om te veranderen in je gedrag. Borg dit dan voor jezelf door een sparringpartner te vinden.

Waar zou jij het liefst mee stoppen?

Voorwaarde 3 een gezonde spanning

Zonder uitdaging groei je niet, van constant teveel spanning wordt je ziek. Dit wordt duidelijk in de Yerkes-Dodson law. Klik hier voor het artikel

Spanning is in het lichaam te ‘meten’ aan de hand van adrenaline en cortisol. Deze twee hormonen komen vrij bij stress. Een beetje daarvan is gezond, teveel daarvan is killing. Bij een gebalanceerde spiegel van deze hormonen ben je effectief.

Bij teveel stress, verlies je het overzicht, slaap je slechter en verdampt je tijd en energie. Na een periode van veel stress ga je op vakantie en je wordt ziek. Dat is een signaal dat je teveel stress hebt. Dat heb je teveel, ongezonde spanning.

Ook te weinig spanning is erg ongezond, mensen gaan zich vervelen. En een adviseur uit ons netwerk zei het ooit heel mooi: Als mensen zich vervelen, gaan ze vervelend gedrag vertonen. Ook hier kan een buddy (sparringpartner) helpen. Of maak een to-do lijst. Stel doelen met een tijdslimiet.

Bij een gezonde spanning krijg je energie van wat je doet. Dan heb je lol in je werk.

Heb jij op dit moment genoeg stress? Of teveel?

Neem contact op

Voorwaarde 4 voor persoonlijke effectiviteit: structuur

Vooral voor (creatieve) ondernemers. Zoals Berend zelf is. Er zijn legio tools die je hierbij kunnen helpen. Een aantal effectieve formules om te leren omgaan met email. Als je daar nog geen systeem voor hebt, ligt daar een kans.

Apps als Pomodoro, Wunderlist en Asana kunnen je enorm helpen. Pomodoro helpt je om 25 minuten te werken, en dan 5 minuten rust te nemen. Dat is ongeveer het maximum van wat je brein aankan qua spanningsboog.

Maak jij wekelijks een weekplanning? Nee? Dat zou je enorm kunnen helpen. Als je een vast moment hiervoor neemt, geeft dat zoveel rust.

Een businesscoach vertelde ons ooit: creativiteit heeft structuur nodig. Daarmee ontketen je het potentieel en voorkom je dat je mentaal dichtslibt met gebrek aan overzicht.

Wij proberen regelmatig rust in te bouwen. Bewust 1-3 uur alleen in de natuur, zonder telefoon. Als je dat structureel inbouwt, verdien je die tijd dubbel en dwars terug!

Hoe ga jij structuur inzetten om te groeien in persoonlijke effectiviteit?

Dan zijn er nog een aantal..

Discipline, fysieke fitheid, gezonde relaties, voeding (fysiek en mentaal). Head-Heart Alignment, congruentie, krachtig communiceren, rust nemen, lange en korte termijndoelen, slaap, (dag)licht, hard kunnen zijn, uitbesteden van werkzaamheden, delegeren, loslaten.

En vooral: Stop met wat eigenlijk niet echt werkt.

Wij willen je graag helpen met Persoonlijke Effectiviteit

Dat kan door onze Mental Coaching. Daarbij kom jij met een individuele vraag, en gaan we samen aan de slag. Door fysieke werkvormen, door gesprekken en huiswerk. Neem contact op als je direct meer informatie wilt.

Ga naar Coaching

GRATIS E-BOOK
3 principes voor meer impact

Wat vechtsport ons leert over persoonlijk leiderschap

0 Shares